od mlynář v 09 Úno 2009, 22:44
Oldo. Je to jen můj osobní názor a možná úplně mylný, ale já se už nějakou dobu domnívám, že papírovým magazínům o akvaristice tady u nás už dávno odzvonilo. ÁTéčko drží nad vodou dotováním už jen p.Lonský a stejné je to s AŽ. Ti, kteří by dokázali tyhle magazíny snad ještě udělat atraktivními, už jsou víceméně ze scény a většina z nich se na ni vracet nehodlá. Pár mladých, kteří v poslední době začali přispívat do AT ani nemělo, kde získat ostruhy a jsou to ryzí ochotníci. Už podle toho pak vypadá odborná úroveň takového časopisu, který co si budeme povídat, dělá především alespoň jedna nová "bomba" na každé číslo.
O vydávání magazínů akvaristického ražení trochu něco vím (pominu-li vůbec jejich obsahovou hodnotu) a pokud nedokáže vydavatel prodat měsíčně alespoň deset tisíc výtisků (naposledy u AT někdy v letech ´99 - ´01) a obsahem sto stránkového magazínu není alespoň 30 % šťavnatě zaplacené reklamy, je takový magazín těžce prodělečnou záležitostí. No a já mám dobré kamarády jak v pražských tiskárnách, tak i u dopravních firem, které jezdí pro tiskárenskou distribuci a od nich vím, že se oba současné magazíny vracejí zpátky vydavatelům po paletách. Jestli jak AT, tak AŽ se každého čísla prodá tisíc kusů, tak je to moc (silně pochybuji, spíš toho bude na číslo méně).
O tom, jakým populárním způsobem píší němečtí, byť i relativně renomovaní autoři už jsem se zmiňoval v kategorii o literatuře a spousty našich akvaristů si mohly zkontrolovat tento styl i na stránkách AŽ. Akvaristik (možná se pletu....) bude magazínem prakticky stejného ražení jako AŽ. Mají sice docela kliku, že získali na místo šéfredaktora Libora, ale byť by byl sebeaktivnější, mám obavy, že si na tom vyláme zuby a skončí to jen u redigování překladů naprosto stejně mizerných článků německých autorů, jak to známe z AŽ.
Celá struktura nového magazínu má i prachmizerný marketing. Viděl snad někdo ze členů tady skalárfóra někde nějakou reklamu? Jakoukoliv reklamu na magazín, který by měl prakticky do čtrnácti dnů spatřit světlo světa? Oni začali přesně obráceně, než měli. Místo aby si předplatili pořádnou reklamní kampaň na všech možných československých akva serverech, tak pár majitelů (P.Mžourek... o dalších ani nevím) oslovili, zda-li by si u nich nechtěli předplatit reklamu. U nás ani nejsou ekonomicky natolik silné firmy, které by mohly mít zájem na sponzoringu takového magazínu. Plaček, Macenauer a další jsou bývalými akvaristy a pokud již mají vydat peníze na nějakou reklamu, což nepotřebují, protože jsou na našem i slovenském trhu pevně zahnízděni a známi, tak už raději dají peníze na AT, které je jim minimálně z nostalgie blízké.
Firma Le-Andre asi vůbec neví o čem je řeč, protože hned první číslo má vyjít v patnáctitisícovém nákladu. No, já myslím, že možná ze zvědavosti si je koupí třeba i ta tisícovka akvaristů, ale tím to asi skončí... Libor trochu zná souvislosti a ví, kde tlačí bota u AŽ. Jeho výhodou je, že umí být pokorný (když chce) a ví, na koho se obrátit, aby v časopisu nebyly tištěny úplné zhovadilosti (jako třeba že skaláry snášely vejce, apod.), jaké známe z překladů AŽ. Takže přinejlepším podle mého názoru nový časopis, pokud vydrží déle, jak do konce tohoto roku dokáže sebrat akorát pár abonentů AŽ, ale nic víc. Ti veteráni, kteří se ještě snaží držet nad vodou AT (doktor Hofmann, Ing. Krček, doktor Slaboch, a dalších pár posledních) do toho rozhodně přispívat nebudou a nová garnitura pro papírový magazín ani nevznikla. Každý, kdo tu a tam něco napíše dává svoje práce buď akvaristovi nebo ostatním akvaserverům.
No a co si budeme povídat. Papírové magazíny dnes, ve věku internetu se stávají dožívajícími dinosaury. Nikdo nebude vyhazovat stovku za obrázky na křídě s trochou textů o čemsi, ale raději si párkrát klikne přes Google a hned získá mnohonásobek zásadních informací, o kterých si navíc s podobně postiženými může tamtéž vzápětí dle potřeby pokecat.
Breathing never coming from fashion!